Entaulats: cuines, festins, gastronomia

Sorbonne Université, París, 14-16 de març de 2024

L’Associació Francesa de Catalanistes (AFC) es complau a anunciar l’organització del seu desè congrés a París del 14 al 16 de març de 2024. Per tal de celebrar aquesta fita de la seva història, l’AFC ha optat per situar aquest acte sota el signe de les trobades, vincles i festes que sorgeixen al voltant de la taula i del bon menjar a l’àrea de parla catalana.

La gastronomia i els vincles socials que s’hi forgen al voltant i a través d’ella es poden considerar a la llum de la pluridisciplinarietat, que oferirà un terreny fèrtil per al debat científic. De fet, menjar mai no és un acte purament alimentari: també provoca relacions socials, polítiques, filosòfiques, lingüístiques. La cuina és un espai creatiu que també implica productes, tècniques, materials i oficis.

La taula en l’àmbit de parla catalana (i d’altres llocs) també és propícia per a festes i celebracions, les quals seran centrals durant aquest desè congrés: si sovint es menja sense celebrar, és difícil concebre una festa sense menjar.

Ens interessarem en les representacions i expressions artístiques, literàries i lingüístiques de la taula així com les pràctiques socials i històriques que les envolten. Després del Llibre de Sent Soví (1324), no falten exemples d’obres teatrals, poètiques, novel·lesques, cinematogràfiques, fotogràfiques i pictòriques que evoquen aquests temes, com els festins del Tirant lo Blanch, Josep Pla, Josep Maria de Sagarra, els immortals sofregits de l’Armanda a Mirall trencat o el conreu del préssec i les caragolades que pauten Alcarràs de Carla Simón.

L’anàlisi històrica també permet d’abordar qüestions al voltant de la gastronomia des de diferents perspectives: la creació de tradicions culinàries en l’àmbit de parla catalana, l’evolució de les pràctiques alimentàries, la història de les celebracions i la gastronomia en la construcció d’un discurs nacional. Finalment, la llengua és molt rica en parèmies, dites i altres fórmules sentencioses, i l’estudi de l’evolució del lèxic culinari reflecteix les influències culturals en un estat de la llengua.

Les comunicacions s’organitzaran al voltant dels següents eixos:

1. Representacions i expressions literàries i artístiques
2. Història i cultura
3. Estudis lingüístics

Cada proposta haurà d’incloure el nom i cognoms de l’autor/a o dels autors/es, afiliació institucional, correu electrònic de contacte, el títol de la proposta, un resum (extensió màxima 250 paraules), les paraules clau (5 màxim) i un breu CV de la trajectòria acadèmica (extensió màxima 250 paraules).

La data límit d’enviament de propostes és l’1 de setembre de 2023. Aquests textos, que poden estar redactats en català o francès, s’hauran d’enviar per correu electrònic a les següents adreces:

sergi.ramos_alquezar@sorbonne-universite.fr
aleix.guijarro_pineda@sorbonne-universite.fr
guellalc@wanadoo.fr

Organització:
Mònica Güell, Sergi Ramos Alquezar, Aleix Pineda Guijarro (CRIMIC – Sorbonne Université)

Comitè científic:
Marc Audí (Université Bordeaux-Montaigne), Francesc Bernat (Universitat de Barcelona), Margarida Casacuberta (Universitat de Girona), Denise Boyer (Sorbonne Université), Fabrice
Corrons (Université Toulouse Jean Jaurès), Carles Cortés (Universitat d’Alacant), Immaculada Fàbregas (Université Bretagne Sud), Christian Lagarde (Université de Perpignan – Via
Domitia), Maria Llombart (Université Paul Valéry -Montpellier 3), Michel Martínez (Université Toulouse Capitole), Estrella Massip (Aix Marseille Université), Mercè Pujol (Université de Perpignan – Via Domitia), Teresa M. Sala (Universitat de Barcelona)