Llegir, escriure i parlar a l’aula

IV Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat
Institut d’Estudis Catalans, Sala Prat de la Riba, 25 de novembre de 2022

Inscripció al simposi  |  Cartell en PDF  |  Programa en PDF

La quarta edició del Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat vol centrar-se en tres dels eixos bàsics de les assignatures de llengua i literatura a la secundària: llegir, escriure i parlar. Amb una visió molt aplicada a l’ensenyament, les ponències i comunicacions que proposem volen ajudar el professorat a ampliar els recursos per a l’ensenyament de la llengua i literatura a les aules.

El simposi és organitzat pel Departament de Filologia Catalana de la UAB i la Societat Catalana de Llengua i Literatura de l’IEC, amb la col·laboració de la Secció Filològica, la Secció Històrico-Arqueològica i el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya.

8:30 Recepció i lliurament de material

9:00 Benvinguda
M. Teresa Cabré, presidenta de l’IEC
Javier Lafuente, rector de la UAB
Nicolau Dols, president de la Secció Filològica de l’IEC
Ramon Pinyol, president de la Secció Històrico-Arqueològica de l’IEC
Daniel Casals, president de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’IEC
M. Dolors Martí Solà, membre de la Junta del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i Ciències de Catalunya

Conferència

10:00 h Reflexió sobre l’ensenyament de la literatura i perspectives de futur / Maite Salord (professora i escriptora)

11:00 h Pausa

Ponències

11:20 h La lectura en l’adolescència / Joan Portell (pedagog, escriptor i crític literari)

11:40 h Promoció de la lectura entre els joves / Júlia Baena (bibliotecària escolar de Secundària)

12:00 h Com sortir de la zona de confort i endinsar-te en nous camins innovadors per l’aprenentatge de la llengua i la literatura. Engresca’t! / Marina Grifoll, Cristina Pol, Elena Urbaneja (Castellnou Didacta)

12:20 h Escola Andorrana de Batxillerat: parlar C1, llegir C2, escriure C3 / Maria Cucurull, Berta Pujol (Escola Andorrana de Batxillerat)

12:40-14:00 Debat

Conferència

16:00 h Eines normatives per a l’ensenyament de la gramàtica / Maria Josep Cuenca (IEC, UV, IIFV)

1700 h Pausa

Ponències

17.20 h Textos literaris per treballar a l’aula / Elisabet Armengol (professora i doctoranda)

17.40 h Llegir en català amb alumnes castellanoparlants / Alba Granell (professora d’institut)

18:00 h Les adaptacions dels clàssics a l’aula / Montserrat Farré (professora de secundària, CDL)

18:20 h Pausa

18.40 h Els creadors de contingut a les xarxes socials com a models a seguir per al coneixement i l’ús de la llengua / Marc Guevara (UAB, Plataforma per la Llengua)

19:00 h La llengua, eix vertebrador del projecte de La Bressola / Olatz de Bilbao, Llorenç Genescà (La Bressola)

19:20 h Debat

Lloc

Institut d’Estudis Catalans, Sala Prat de la Riba. C. del Carme, 47, de Barcelona.

Inscripcions

Preu general: 25 €
Inscripció estudiants: 5 €

Tota la informació, programa i inscripcions: https://www.cdl.cat/cursos-i-activitats?of=1669

Comitè organitzador: Daniel Casals, Francesc Foguet i Mar Massanell

Comitè Científic: Rosa Calafat, Alfons Gregori, Antoni Isarch, Sandra Montserrat, Claus D. Pusch i Joan Ramon Veny

Promotora: Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans

Coorganitzadors: Societat Catalana de Llengua i Literatura, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, Universitat Autònoma de Barcelona, Secció Filològica i Secció Històrico-Arqueològica de l’Institut d’Estudis Catalans, Grup de Recerca en Història de la Llengua Catalana de l’Època Contemporània, Projecte de recerca PID2021-128279NB-I00.