El desig teatral d’Europa
Estudis sobre el descobriment escènic de l’Europa moderna
El desig teatral d’Europa
Coordinació de Víctor Molina i John London
“La integració europea és una qüestió
de la guerra i la pau al segle XXI.”Helmut Kohl
Què diu el teatre sobre la crisi europea? És la crisi europea una mena de teatre a gran escala? Com ens ajuda el teatre a entendre l’actualitat social i política del continent?
Tant si Europa és un mite o una idea com si és una realitat (encara que sigui una realitat en ruïnes), el cert és que sempre ha estat sostinguda en una identitat representada. I, en aquest sentit, no hi ha cap gènere més adient que el teatre per articular-la. A partir del segle XVI fins al present, Europa ha estat una presència implícita i explícita damunt de l’escenari.
Publicat pel Grup de Recerca en Arts Escèniques de la UAB dins de la col·lecció Escenes Europees, El desig teatral d’Europa explora les idees polèmiques dins de les obres de Desmarets i Voltaire, el projecte idealista d’Hellerau impulsat per una gran quantitat d’intel·lectuals famosos abans de la Primera Guerra Mundial i la visió euròfila de L’hort dels cirerers de Txèkhov segons un muntatge dels anys 1970.
Aquest llibre, innovador i polièdric, inclou també estudis sobre la dramatúrgia catalana més recent, la recepció d’obres catalanes a França, el teatre turc i els Estats Units com a negatiu d’Europa dins del teatre català. Un pròleg extens i minuciós presenta diverses facetes del debat actual sobre Europa i proposa una introducció provocadora sobre la representació teatral d’Europa.
Els coŀlaboradors internacionals d’aquest volum són: Antonia Amo, Carles Batlle, Carlota Benet, Francesc Foguet, Jordi Lladó, John London, David Maskell, Víctor Molina, Yehuda Moraly i Dan Urian.