El dimecres 21 de març a les 12h tindrà lloc el curs de formació “Presentació de la Gramàtica de la llengua catalana i de l’Ortografia catalana de l’IEC”, a la sala d’actes de les facultats de Ciències i Biociències.

La sessió anirà a càrrec de la doctora Gemma Rigau, presidenta de la Comissió de Gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans i professora de la UAB, i la doctora Mila Segarra, vicepresidenta de la Secció Filològica de l’IEC, membre del Grup de l’Ortografia de la secció i professora jubilada de la UAB.

L’activitat, oberta a tota la comunitat universitària, sorgeix de l’interès que existeix per conèixer les recents actualitzacions que hi ha hagut en matèria lingüística i que incideixen directament en la tasca diària dels diferents col·lectius de la UAB.

Totes les llengües canvien amb l’ús i el pas del temps i el català no n’és una excepció. En certs aspectes l’Institut d’Estudis Catalans ha hagut d’actualitzar i ampliar la feina feta per Pompeu Fabra.

La Gramàtica de la llengua catalana (2016) pren el relleu a la Gramàtica catalana que Fabra va publicar l’any 1918. Té en compte formes dels diferents parlars del domini lingüístic (per exemple, alguns usos de les preposicions per i per a) i de les varietats funcionals, i assenyala les situacions en què aquestes formes lingüístiques són acceptables o no.

L’Ortografia catalana (2017) recull els retocs i canvis que ha sofert el Diccionari Ortogràfic del 1917. Els darrers retocs afecten les paraules amb sons ròtics (erradicar), l’accent diacrític (present només en quinze mots), els mots prefixats i compostos (com ex-director general) i la reducció de la dièresi (laical), i conté també les modificacions de criteris adoptats per a les entrades del Diccionari de la llengua catalana de l’IEC i per a l’escriptura de topònims, entre d’altres.