Joan Tomàs Martínez Grimalt oferirà una conferència per al Màster Universitari en Estudis Teatrals sobre les estratègies formals utilitzades en l’escriptura dels textos teatrals contemporanis
Dia: 6 de novembre de 2017
Hora: de 16.00 h. a 19.00 h.
Lloc: aula 216 de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB
L’escriptura d’una part dels textos teatrals contemporanis està molt més centrada en la mirada que en la forma. La forma, com a categoria cartesiana, de fet, des de la crisi de la modernitat, ha perdut centralitat i significació. No obstant això, encara hi ha una bona part de les escriptures que s’hi refugien, ja sigui com a recurs o categoria estètica, ja sigui com a principal element significatiu.
Ara bé, si la forma fa referència a una contingència, la mirada fa referència a una gènesi. Una fotografia, un retall de premsa, unes coordenades geogràfiques, una estratigrafia arqueològica poden ser les claus interpretatives d’aquesta gènesi dramatúrgica.
La voluntat d’aquesta sessió, doncs, és visibilitzar i analitzar aquestes estratègies.
Joan Tomàs Martínez Grimalt (Palma, 1984)
Llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Història Comparada i doctor en Arts Escèniques per la mateixa universitat.
Com a historiador, s’ha dedicat a la recerca sobre el moviment obrer i els seus espais de sociabilitat, i també a la història social del teatre. Sobre aquests temes, ha publicat els llibres La construcció d’una cultura obrera a Mallorca (1900-1909) (2009) i El conflicte social en el teratre català en el tombant de segle (1890-1909) (2016).
Com a poeta ha publicat els llibres Els Jorns (Premi Miquel Costa i Llobera per a poetes inèdits, 2008), Proètica dels plaers (Premi Bernat Vidal i Thomàs, 2009) i Obagues i solanes (2016), i ha participat en les antologies col·lectives Pedra Foguera (2008), Joves narradors de Mallorca (2008) i Ningú no ens representa. Poetes emprenyats (2011).
És membre de la companyia Corcada Teatre amb la qual ha estrenat diversos espectacles com a dramaturg, actor i ajudant de direcció, entre d’altres: Pèl al pit (Premi Bòtil, 2007), Negret de Guinea (Premi Escènica a millor muntatge musical, 2011), O (2014) i De com la inèrcia condiciona la mecànica (2015).
Al marge de la companyia esmentada, és autor de la peça de microteatre Ius Primae noctis (2016), del monòleg Ones (2016) i de Cendres. Cartografia de l’exili (Premi Pare Colom, 2016).
Ha format part del Grup de Recerca en Arts Escèniques (2009-2014) de la UAB, ha treballat com a moderador dels col·loquis del TNC (2008-2011) i ha estat director de la col·lecció de poesia La Cantàrida (2010-2015).