Tocats de literatura 2024

Amb l’objectiu de potenciar l’interès per la literatura catalana entre l’alumnat de Batxillerat i enfortir els vincles entre el Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona i el professorat de secundària, us oferim, conjuntament amb el Programa Argó de l’Institut de Ciències de l’Educació, la possibilitat de participar en la Jornada Tocats de literatura 2024, que es desenvoluparà a la Facultat de Filosofia i Lletres el dijous 16 de maig de 2024, de 09.15 h a 14.00 h.

La jornada està adreçada a estudiants de 1r de Batxillerat + CFGS.

A TRACES podeu espiar el que escriu l’escriptora Empar Moliner, que pronunciarà la conferència plenària: Cerca guiada sobre Empar Moliner →

PROGRAMA

  • 09.15h Recepció
  • 09.30h Conferència a càrrec d’Empar Moliner (escriptora): “Qui espia el que escric, darrere meu?”.
    «Em sembla que no es pot ensenyar a escriure. A llegir, sí. Potser es pot aprendre a escriure. Si et sembla que n’has après, pots explicar els teus trucs, perquè t’encanta explicar-los, com t’encanta descobrir els dels altres. Ets un cuiner tallant verdura. El mateix respecte, la mateixa alegria, la mateixa normalitat.»
  • 10.30h Pausa
  • 11.00h Primer bloc de tallers
  • 12.30h Segon bloc de tallers
  • 14.00h Finalització dels tallers

Proposta de tallers dels quals l’alumnat participant haurà de triar un per a cada bloc

Taller “El guió televisiu, una nova narrativa”, a càrrec de Gisela Pou

La cultura oral va donar pas a la cultura escrita i ara la cultura escrita deixa pas a la cultura de la imatge que se sustenta tant en l’oralitat com en l’escriptura.

Actualment, les millors sèries de televisió formen part de l’imaginari col·lectiu. L’existència d’una sèrie és possible perquè un escriptor –guionista- ho fa possible. El guió televisiu, una nova narrativa, pretén donar les nocions bàsiques sobre el món del guionatge, un món que s’alimenta de referents literaris, de l’actualitat, i també de les vivències i la mirada de l’escriptor sobre el món en el qual viu.

El taller exposarà els passos del procés creatiu: des de la creació de personatges fins a l’estructura del capítol. També hi haurà una part pràctica on l’alumne crearà la seva pròpia sèrie. Des de la tria del tema a tractar, la definició del protagonista, el conflicte inicial com a motor de la història i els girs argumentals necessaris per crear tensió narrativa.

El món és ple d’històries! Només cal descobrir-les i aprendre a explicar-les adequadament.

Taller “La literatura als cartells publicitaris”, a càrrec de Jaume Aulet

La llengua és un element essencial de la nostra vida quotidiana. I la literatura, encara que no ens ho sembli, també. Moltes vegades la tenim al davant dels nostres ulls i ens passa del tot desapercebuda. Per què? Perquè no som lectors, no tenim l’hàbit de la lectura. I així ens van les coses! Ens engatussen a tot arreu!

En aquest taller farem una anàlisi dels textos que llegim en els cartells publicitaris o informatius. D’aquesta manera, quan hi passem pel davant, ens girarem i ens preguntarem “però què punyeta hi diu, aquí”. Són casos que van des del “No surti d’aquesta oficina sense la seva sanvitxera”, en un caixer de La Caixa, al de “Liquidació total de dona a l’interior” a l’entrada d’una botiga de moda. Sempre a partir d’exemples reals.

Una part del taller consistirà també en la pràctica de redactar correctament textos d’aquestes característiques i per millorar-ne el redactat mitjançant recursos literaris.

Taller “La cosa de la glosa”, a càrrec de Martí Ruiz

Glosar és el terme que fem servir per denominar una pràctica que consisteix a cantar versos que s’improvisen al moment mateix d’interpretar-los a partir d’un patró mètric i de rima sobre una determinada melodia. El glosat o la cançó amb text improvisat no és un fet aïllat del nostre país. Moltes cultures del món comparteixen aquesta pràctica. En alguns indrets gaudeix d’un alt reconeixement de tota la societat i els seus actors hi tenen un lloc destacat. T’hi atreveixes?

Taller “El repte literari i musical al rap. Habilitats, recursos i praxi”, a càrrec d’Alba Martínez

Fins fa poc, el rap era considerat sovint un gènere -tant musical com literàriament- menor. L’objectiu de la sessió és desmuntar aquest mite: som davant d’un gènere poètic com qualsevol altre, que, com a tal, és l’art d’expressar, en paraules, el contingut espiritual propi mitjançant mots disposats segons la mètrica, però que a més incorpora el repte creatiu majúscul de fer-ho sobre una instrumental.
Discutirem breument sobre recursos fonètics, mètrics, literaris i sobre la seva inserció en l’element fonamental del rap: el beat. I assajarem la creació d’una estrofa i la seva interpretació per constatar que la hipòtesi que volem desmuntar és falsa: el rap no és fàcil, i pot ser i és ric i ample.

Informació

Data: 16 de maig de 2024
Horari: de 9.15h fins a 14h
Lloc: La recepció, benvinguda i la sessió plenària es faran a l’Auditori de la Facultat de Lletres. Els tallers es faran a la Facultat d’Educació

Places limitades: 30 estudiants per taller. S’assignaran les places per ordre de sol·licitud, tenint en compte l’aprofitament màxim de l’aforament de l’activitat.