Simposi «Memòria, realitat i teatre a les Illes Balears del segle XXI»

Palma, Estudi General Lul·lià i Teatre Principal
16 de juny de 2021

Cartell en PDF  |  Programa en PDF

El teatre a les Illes Balears s’ha caracteritzat, en aquestes darreres dècades, per sondejar el passat i recuperar la memòria històrica, però també per esguardar la realitat present des d’una visió crítica. El simposi Memòria, realitat i teatre a les Illes Balears del segle XXI es proposa d’analitzar els autors, les companyies i les dramatúrgies que han protagonitzat una de les aportacions més singulars i originals al teatre català contemporani.

Coordinació

Francesc Foguet (UAB) i Joan Tomàs Martínez (UIB)

Organitzadors

Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB), Societat Catalana de Llengua i Literatura (filial de l’IEC) i Teatre Principal de Palma

Col·laboradors

AELC, Departament de Filologia Catalana de la UAB, Estudi General Lul·lià, LICETC de la UIB

Programa

9.30 h.
Inauguració

10.00 h.
Panoràmica històrica sobre memòria, teatre i compromís a les Illes / Joan Mas i Vives

10.30 h.
Les Illes Balears i la memòria democràtica. Historiografia, activisme cívic i acció institucional (1975-2020) / David Ginard

11.00 h.
Dona, teatre i memòria a les Illes Balears: miralls liles de la història / Eva Saumell

Pausa

12.00 h.
El teatre document a Mallorca, una dramatúrgia de la traça / Aymeric Rollet

12.30 h.
Teatre històric i memòria i postmemòria democràtiques al País Valencià (1982-2018) / Gabriel Sansano

13.00 h.
Debat

16.00 h.
Il·luminar el passat i el present: textos contra l’oblit i l’exclusió / Francesc Foguet

16.30 h.
Fonts, símbols i relats. Les estratègies dramatúrgiques del teatre de la memòria a Mallorca (2000-2020)
/ Joan Tomàs Martínez

17.00 h.
Debat

Pausa

18.30 h.
Taula rodona: Memòria, realitat i teatre: Maria Bauçà (actriu), Catalina Caldentey (programadora),  Jaume Miró (dramaturg) i Carles Cabrera (crític de teatre i professor de la UIB)

Moderadora: Mercè Picornell (professora de la UIB)

Pausa

20.00 h.
Lectura dramatitzada, a la sala petita, d’una selecció de fragments de peces del teatre de la memòria i teatre document. Direcció de Joan Fullana.

 

Les ponències s’aplegaran en un volum publicat a final de 2021.