El pròxim 27 d’abril es presentaran a la Universitat Autònoma de Barcelona l’Ortografia catalana i la Gramàtica de la llengua catalana que ha aprovat l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), l’acadèmia de la llengua catalana. Aquesta presentació tindrà lloc a la Sala d’Actes de la Facultat de Filosofia i Lletres a dos quarts de dotze.

Hi intervindran el Dr. Joan Carbonell, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB; el Dr. Daniel Casals, director del Departament de Filologia Catalana; la Dra. M. Teresa Cabré Castellví, presidenta de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans; la Dra. Gemma Rigau, presidenta de la Comissió de Gramàtica i professora de la UAB, i la Dra. Mila Segarra, membre del Grup de l’Ortografia i professora jubilada de la UAB. Aquest acte està organitzat per la Facultat de Filosofia i Lletres i pel Departament de Filologia Catalana de la UAB.

Cartell de l’acte en PDF

La Gramàtica de la llengua catalana ha estat codirigida per la doctora Gemma Rigau Oliver, presidenta de la Comissió de Gramàtica de l’IEC; pel doctor Manuel Pérez-Saldanya, director de l’Oficina de Gramàtica de l’IEC i catedràtic de la Universitat de València, i pel doctor Joan Solà, catedràtic de la Universitat de Barcelona, mort l’any 2010. Aquesta obra va ser aprovada pel Ple de l’Institut d’Estudis Catalans el setembre de 2016 i substitueix la Gramàtica catalana, de 1918, de Pompeu Fabra.

La Gramàtica

A diferència de la de Fabra, la Gramàtica de la llengua catalana és una obra signada institucionalment per l’autoritat normativa. A partir de la descripció lingüística, amplia la normativa de 1918 gràcies als estudis que s’han dut a terme des d’aleshores, resol algunes qüestions pendents de dictamen i en matisa d’altres. La Gramàtica té en compte formes dels diferents parlars del domini lingüístic (per exemple, alguns usos de les preposicions per i per a) i de les varietats funcionals, i assenyala les situacions en què aquestes formes lingüístiques són acceptables o no.

L’Ortografia

La nova Ortografia catalana va ser aprovada pel ple de l’IEC l’octubre de 2016 i està previst que surti publicada el maig d’enguany. Actualitza les normes ortogràfiques amb els acords que la Secció Filològica ha anat adoptant durant el segle xx i començament del xxi. Els darrers retocs afecten les paraules amb sons ròtics (erradicar), l’accent diacrític (present només en quinze mots), els mots prefixats i compostos (com ex-director general) i la reducció de la dièresi (laical), i conté també les modificacions de criteris adoptats per a les entrades del Diccionari de la llengua catalana de l’IEC i per a l’escriptura de topònims, entre d’altres.