Raons de futur recull les intervencions a la segona edició del Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat, intitulada «Quin futur volem? Perspectives i propostes» i organitzada pel Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut d’Estudis Catalans.
Celebrada a la seu de l’IEC el 2013, volia reflexionar i debatre, des d’una actitud constructiva i d’acord amb uns paràmetres d’estat, sobre les perspectives de futur d’aquest àmbit. Concretament, els tres grans eixos en van ser:
- la comparació de legislacions estatals sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura;
- la proposta de currículums educatius de països propers que ens serveixin de referència, i
- el suggeriment de paradigmes metodològics docents tant en llengua com en literatura.
A partir d’aquestes tres grans línies, preteníem fer una mirada cap a Europa i cap al món que permetés de contrastar realitats diverses, susceptibles de ser adaptades al cas català. Amb un doble objectiu, si més no: d’una banda, disposar de models variats a l’hora de definir, si escau, legislacions, currículums educatius i metodologies docents, adequats al segle xxi, i, de l’altra, gaudir, de manera prospectiva, de punts de partida vàlids per fixar marcs o directives d’orientació útils per a la nova situació política que s’apunta en l’horitzó. Adreçat a professors, estudiants i persones interessades en el tema, aquesta segona convocatòria també volia debatre sobre el paper de la llengua i la literatura catalanes en el context europeu i, en aquest marc, oferir idees i propostes constructives, realistes i idònies per a les polítiques del futur.
Editat a cura dels professors Daniel Casals i Francesc Foguet, Raons de futur inclou les intervencions de Narcís Comadira, Josep Maria Terricabras, Pere Martí i Jaume Aulet, Eva Pons, Maria Gràcia Jiménez Tirado, Xavier Fontic i Montserrat Vilà, Albert Bastardas, Rosa Calafat, Antoni Dalmases i Jordi Ginebra.
Consultable en línia a la pàgina de publicacions de l’IEC
Un botó de mostra
«Durant aquests anys, el país ha vist desfilar un munt de governs d’aquí i gobiernos d’allà, portem vuit Consellers i Conselleres de la Generalitat, més set lleis (set!) d’educació que s’han anat succeint, implacables, com les plagues d’Egipte (ens en falten tres més, encara, per complir el designi bíblic?), i nosaltres, els que hi hem treballat i els que encareu la realitat dia a dia, avui com ahir, ens hem fet un tip de demanar sensatesa, sentit comú, respecte pel treball i la formació dels joves; hem insistit a pregar que s’actuï amb decència i intel·ligència per estructurar un sistema d’ensenyament racional i crític que formi ciutadans capacitats per ser lliures –per a la qual cosa el domini de la llengua és imprescindible!– i que ens permeti treballar segons les necessitats que comprovem curs rere curs. Aquestes demandes, com dic, s’han fet, s’han escrit, s’han raonat, publicitat i cridat. I què s’ha produït? Res. Absolutament res. O, encara pitjor: s’han anat tapant amb nyaps nous. […] Tot aquest conglomerat de queixes que no troben interlocutor en unes autoritats desautoritzades de facto, totes aquestes propostes de neteja i reordenació que els professionals que viuen directament la realitat diària coneixen a la perfecció, ara és el moment de plantar-les al davant de la situació social i política. Es vol construir un nou país i ho hem de fer insistint, oposant-nos a la barbàrie dels pallassos incultes i entabanadors que s’han apropiat de la bona feina dels docents; esbandint ximpleries psicopatètiques per recuperar el goig d’aprendre i la joia d’ensenyar en un país lliure.» (Antoni Dalmases)