V Jornades d’història de l’edició

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals. Universitat de Barcelona
20-21 de juny, 2022

Cartell i programa en PDF

Els dies 20 i 21 de juny tindran lloc les Jornades L’exili republicà de 1939 i l’edició. Les jornades es podran seguir presencialment a la UB (Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la UB), o en línia  (emissió en directe).

Al mateix lloc pot visitar-se l’exposició «L’exili republicà i l’edició: amb lletres i paper» (https://www.ub.edu/portal/web/informacio-mitjans-audiovisuals/detall-novetat/-/detall/exposicio-l-exili-republica-i-l-edicio-amb-lletres-i-paper-)

Les jornades s’ocuparan de la creació, l’edició, la circulació i la recepció dels llibres i les revistes dels refugiats republicans durant els anys quaranta, cinquanta i seixanta del segle passat, principalment a França i a Mèxic, però també a l’Argentina, l’Uruguai o a l’Espanya franquista.

El focus se situarà en l’estudi dels agents, principalment dels editors, i de les labors individuals i col·lectives que duien a terme en el manteniments dels valors culturals, socials i polítics que els va conduir a aquest desterrament, però també en els projectes empresarials i ens els aspectes de funcionament.

Un altre punt important serà l’anàlisi de les publicacions periòdiques fetes des de l’exili i per a l’exili en països com ara Mèxic, on una comunitat de refugiats nombrosa permetia l’existència d’una xarxa de producció i de consum intern que, a més, proveïa d’altres països i fins i tot a l’interior. També s’analitzaran les connexions entre els diferents països que acolliren aquests refugiats i activistes culturals, així com de la comunicació d’aquests editors amb els que treballaven a Espanya, en unes difícils condicions censores i econòmiques.

A partir de fons patrimonials, d’eines tecnològiques, de portals disponibles a la xarxa i de noves investigacions, sabrem de la tasca de noms ben coneguts de l’edició de l’exili i d’altres que, menys cèlebres, encara queden per estudiar i reivindicar.