Exercicis d’escalfament

Les activitats que proposem a continuació estan destinades a estudiants de logopèdia, psicologia i lingüística clínica, i tenen com a objectiu assolir i practicar conceptes bàsics per avaluar i diagnosticar trastorns i alteracions del llenguatge. Els estudiants poden utilitzar com a manual de referència o material de suport per resoldre les activitats el llibre Cerebro y Lenguaje. Sintomatología neurolingüística de Diéguez-Vide i Peña Casanova publicat el 2012 a l’Editorial Médica Panamericana.

Activitats amb les dades del Corpus CAT-CAT

Semiologia
Casos històrics

Semiologia i trastorns del llenguatge (I)

Semiologia i trastorns del llenguatge (II)

Casos

Cas 1: El Bruc

El Bruc és un home de 50 anys, parlant bilingüe de català central i castellà, amb estudis universitaris i dretà. Treballa com a professor en un institut i té coneixements d’anglès. És aficionat a la fotografia i practica esport regularment, sobretot senderisme. No té malalties rellevants. El 25 de juny de 2011, estava esmorzant en una cafeteria amb la seva família quan, de sobte, va començar notar debilitat a les extremitats dretes i a tenir dificultats per parlar. Havia patit un accident cerebral vascular isquèmic (ACVI) a l’artèria cerebral mitjana (ACM) esquerra a causa d’una estenosi de l’artèria caròtida interna esquerra. Com a conseqüència, se li va diagnosticar afàsia global i altres trastorns de tipus motor i visual: hemiparèsia dreta, parèsia facial dreta, hemianòpsia homònima dreta, probable hemihipoestesia ipsilateral.

Activitat 1

Escolta la descripció oral d’una persona amb afàsia de la làmina de la Prova integral d’afàsia, transcriu-la i identifica si hi ha conductes o símptomes lingüístics.
Proposa de resposta: consulteu la transcripció del subjecte A20 en aquest document (pàgina 14).

Activitat 2

Escolta les respostes d’una persona amb afàsia a la tasca de lectura de la Prova integral d’afàsia i contesta les preguntes.
Aquí pots veure el vídeo de la prova sense preguntes.

Cas 2: L’Hugo

L’Hugo és un home castellanoparlant de 70 anys a qui van diagnosticar una afàsia a causa d’un accident cerebral vascular. Llegeix les dades del cas, analitza les seves respostes a les tasques d’avaluació del Test Exhaustivo de Afasia (TEA) i digues quin tipus d’afàsia creus que té i per què.

Enllaç a l’arxiu –>