Mercè Feliu i Cuberes, membre del Grup de Recerca en Història de la Llengua Catalana de l’Època Contemporània, ha estat guardonada amb el II Premi Jordi Monés i Pujol-Busquets d’Història de l’Educació per la investigació Resistència al franquisme: els cursos no reglats de llengua catalana a la Conca de Tremp (1958-1977), que va elaborar com a Treball Final del Màster oficial interuniversitari en Estudis Avançats en Llengua i Literatura Catalanes (UAB–UB, 2023) i que va ser dirigit pel Dr. Daniel Casals i Martorell.
El Jurat de la segona edició del Premi Jordi Monés (2024) va destacar “el rigor metodològic de la recerca realitzada, la importància de l’aportació sobre un tema encara poc estudiat, la qualitat de la redacció i la cura dels aspectes formals i el fet que sigui un model de recerca que es pot aplicar en altres realitats territorials”. El guardó li va ser lliurat per la presidenta de la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, Maria del Carmen Agulló, el proppassat 27 de novembre de 2024 a la Sala de Graus del Campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili, en el marc de les XXVI Jornades d’Història de l’Educació que organitza aquesta societat científica filial de l’Institut d’Estudis Catalans. Durant l’acte, la guardonada presentà una síntesi dels resultats.
Aquesta recerca, que és part del projecte d’I+D PID2021-128279NB-I00, dirigit per Daniel Casals, té com a objecte d’estudi la recuperació de la llengua catalana en l’ensenyament no reglat a la Conca de Tremp durant el franquisme tardà, a partir de l’anàlisi de les dades extretes de documentació inèdita custodiada en arxius públics i privats i de la informació proporcionada per testimonis vinculats directament al tema de la investigació. Així, Feliu reconstruí el col·lectiu de mestres, el nombre de cursos i el volum d’assistència de l’objecte d’estudi.
Actualment, Mercè Feliu està cursant els estudis del Programa de Doctorat en Llengua i Literatura Catalanes i Estudis Teatrals de la Universitat Autònoma de Barcelona.