Nota: Si llegiu aquest missatge és perquè no podeu visualitzar els arxius CSS vinculats a la pàgina o perquè utilitzeu un navegador que no compleix els estàndards.

Escriptores republicanes

Altres autores

Escriptores destacades en diversos gèneres

CARRATALÀ VAN DEN WOUVER, MARIA [10]
(Barcelona 1899 — ?)

Obra

  1. 1927. Pau Casals. En col·laboració amb Joan Llongueras i Joan Ramon. Il·lustracions d’Enric C. Ricart. Barcelona: La Nova Revista (Els Homes i les Obres, 1) [Assaig]
  2. 1930. Orfeu, de Jean Cocteau [Traducció]
    Representada al Teatre Prado, de Sitges, sota la direcció d’Artur Carbonell
  3. 1931. Caps de recanvi, de Jean-Victor Pelérin [Traducció]
    Representada al Teatre Prado, de Sitges, sota la direcció d’Artur Carbonell
  4. 1932. Egmont, de Goethe. En col·laboració amb Marià Manent, Jaume Bofill i Ferro, Anna Maria de Saavedra i Carles Riba [Traducció]
    Representada a Sitges a la tardor, amb motiu del centenari de l’autor alemany
  5. 1934. Antonieta o la tornada del marquès: Sainet en un acte, de Tristan Bernard [Traducció]. Representada el 17 de gener al Teatre Studium (Barcelona) a càrrec del Lyceum Club de Barcelona, sota la direcció d’Artur Carbonell. Altres representacions: Ateneu Empordanès (Barcelona), 7-II-1935 (vetllada teatral amb fins benèfics). Edició: 1935 (Barcelona: Llibreria Bonavía. La Escena Catalana, 414)
  6. 1936. Davant la mort, d’August Strindberg [Traducció]
    Representada el 9 de juny al Teatre Studium (Barcelona) a càrrec del Lyceum Club de Barcelona, sota la direcció d’Artur Carbonell
  7. 1936. La innocent, d’Henri-René Lenormand [Traducció]
    Representada el 9 de juny al Teatre Studium (Barcelona) a càrrec del Lyceum Club de Barcelona, sota la direcció d’Artur Carbonell

Textos publicats a la premsa

Art Novell

    1926

  1. «[Per la nostra música I] (Impressions)», n. 30 (juny), 87 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  2. «II. Vint-i-cinc anys d’acció musical catalana», n. 31 (juliol), 101 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  3. «III. Per assolir major eficàcia de la música popular», n. 32 (agost), 113 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  4. «IV. Popularisme contra Modernisme?», n. 33 (setembre), 124-125 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  5. «V. La decadència del drama musical», n. 34 (octubre), 142-143 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  6. «VI. Comentaris al marge dels Concerts de Tardor Pau Casals», n. 35-36 (novembre-desembre), 148-151 (Música i Dansa. Per la nostra música) [Comentari]
  7. 1927

  8. «La actual caducitat del poema simfònic», n. 37 (gener), 17-19 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  9. «La dramatúrgia wagneriana. Resposta al Sr. Vicens Mª de Gibert», n. 38 (febrer), 16-18 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  10. «Els nostres poetes i els nostres músics. Reflexions», n. 39 (març), 8-11 (La Música. Per la nostra música). Sense signar [Comentari]
  11. «Els nostres poetes i els nostres músics (Complement a l’article anterior)», n. 40-41 (abril-maig), 18-26 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  12. «Reflexions sense importància suscitades per un article i pel veredicte d’un concurs recent», n. 42 (juny), 15-18 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  13. «“Salut, Beethoven a Catalunya!”», n. 43 (juliol), 9-11 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  14. «Per la joventut catalana», n. 44 (agost), 9-12 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  15. «Llibereu-vos!», n. 45 (setembre), 9-11 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  16. «La història vivent», n. 46 (octubre), 10-12 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  17. «Després dels Concerts de Tardor de l’Orquestra Pau Casals. Consideracions sobre la nostra vida musical», n. 47 i 48 (novembre i desembre), 10-12 i 10-13 (La Música. Per la nostra música) [Comentari]
  18. 1928

  19. «La poesia i els nostres compositors (Comentaris a uns concerts celebrats darrerament)», n. 49 i 50-51 (gener i febrer-març), 10-12 i 10-13 (Per la nostra música) [Comentari]

Ciutat (Manresa)

    1928

  1. «De la finestra de la Sala Prat», n. 18 [s. d.], 64 [Prosa]

Claror

    1936

  1. «Impressions de primavera. “Flors”. “Amor”», n. 14 (juny), 172 [Prosa]

D’Ací i d’Allà

    1928

  1. «Passeig de primavera», n. 125 (maig), 153 [Prosa]
  2. «Del meu petit anecdotari. De com vaig conèixer el vell mestre pintor Jaume Pahissa i la impressió d’una visita a la recent exposició pòstuma de les seves obres», n. 129 (setembre), 315-316 [Comentari]
  3. 1929

  4. «Les flors i els nostres poetes», n. 133 (gener), 6-7. Inclou fragments de poemes de diversos autora [Comentari]
  5. «Amigues», n. 137 (maig), 156-157 [Conte]
  6. «Tres impressions de pluja a la primavera», n. 139 (juliol), 227 [Prosa]
  7. «De la vida sentimental d’una noia. Fulls esparsos del diari d’Helena R.», n. 140 (agost), 277-278 [Conte]
  8. «La muller del Comte Arnau», n. 142 (octubre), 347 [Comentari]
  9. «Un cas que no té massa importància», n. 144 (desembre), 420, 422 i 424 [Conte]
  10. 1930

  11. «Un modern poeta del piano. Frederic Mompou», n. 146 (febrer), 49 i 74 [Comentari]
  12. «El retorn de Robert Gerhard a la nostra ciutat», n. 149 (maig), 157 [Comentari]
  13. «L’instant fugaç», n. 154 (octubre), 332 [Poesia]
  14. 1931

  15. «D’una representació de Pelléas et Mélisande», n. 159 (març), 91 i 114 [Comentari]
  16. «Uns comentaris al llibre Souvenirs de Georgette Leblanc», n. 163 (juliol), 263 [Comentari]
  17. «L’amor i la dona en la lírica catalana», n. 166 (octubre), 368-369 i 388 [Comentari]

El Dia (Terrassa)

    1927

  1. «Crònica de Música. Divagació entorn de l’obra i de les amistats femenines de Beethoven. I», 18-X, 19-XI i 21-XII [Comentari]

Diario Oficial de la Exposición Internacional de Barcelona

    1930

  1. «La música en Barcelona», n. 48 (1-II) [21-22]. Signat M. C. [Comentari]

La Dona Catalana

    1930

  1. «Lluïsa Bosch i Pagès», n. 229 (21-II) [10] (Les Dones de Catalunya) [Comentari]
  2. «Concepció Callao», n. 257 (5-IX) [4-5] (Les Dones de Catalunya) [Comentari]

Evolució

    1931

  1. «Orquestra Pau Casals», n. 18 (14-XI), 5-6 [Comentari]
  2. «Bach i Beethoven, catalans?», n. 19 (28-XI), 5 (Música) [Comentari]

[El Matí]

    1930

  1. «L’obra de piano de Manuel Blancafort», 20-VII [Comentari]
  2. «Consideracions sobre el teatre líric català. I i II», 6 i 7-VIII [Comentari]
  3. «Montserrat Campmany, compositora», 26-VIII [Comentari]
  4. «Al compositor Manuel Martí. El meu concepte de l’originalitat en la música», 21-IX [Comentari]
  5. «De l’arquitectura a la música», 7-X [Comentari]
  6. «L’Arquitectura i la Música segons Valéry, i comentaris», 31-X [Comentari]

La Nau

    1931

  1. «La festa del llibre. Unes quartilles de Maria Carratalà», 29-IV [Comentari]

[La Nova Revista]

    1927

  1. «[Comentari]», n.  5 (maig), 51-55 (La música)
  2. «[Comentari]», n.  6 (juny), 147-152 (La música)
  3. «[Comentari]», n.  7 (juliol), 225-228 (La música)
  4. «[Comentari]», n.  8 (agost), 321-328 (La música)
  5. «[Comentari]», n.  10 (octubre), 140-143 (La música)
  6. «[Comentari]», n. 12 (desembre), 342-344 ([La música])
  7. 1928

  8. «[Comentari]», n. 13 (gener), 91 (Notes i comentaris [La música])
  9. «[Comentari]», n. 15 (març), 226-235 ([La música])
  10. «[Comentari]», n. 16 (abril), 377-378 (Notes i comentaris [La música])
  11. «[Comentari]», n.  18 (juny), 145-151 ([La música])
  12. «L’estrena d’El giravolt de maig», n. 23 (novembre), 220-225 [Comentari]

[L’Opinió]

    1933

  1. «Una bella tasca. Les directrius del Lyceum Club», 25-VI [Comentari]

La Publicitat

    1929

  1. «Al Cercle Artístic. Cançons de Debussy en català. Sis melodies de Claude Debussy sobre poesies de Charles Baudelaire i Paul Verlaine, traduïdes per Marian Manent i Sebastià Sànchez Juan, cantades per Pilar Rufí acompanyada al piano per Maria Carratalà», 12-III (La Música). Presentació d’un concert al Cercle Artístic, de Barcelona [Comentari]

La Revista

    1933

  1. «Qüestionari [(resposta de Maria Carratalà)]», any xix (gener-juny), 202-215 (Informacions de La Revista)[Comentari]

Conferències

  1. 1929. «El subjectivisme, element bàsic de la música, i comentaris a la Metafísica de la concepció musical de Jaume Pahisa». Conferència pronunciada a la primavera a l’Ateneu Barcelonès (Barcelona). Reproduïda parcialment a La Nau, 11-V-1929
  2. 1930. «La dona i la música». Conferència pronunciada el 25 de novembre a l’Ateneu Barcelonès (Barcelona) per al Club Femení i d’Esports de Barcelona, en el marc del cicle anual de conferències a la tardor. Publicada a Portantveu del Club Femení i d’Esports de Barcelona, n. 8 (desembre 1930) [5-6] i a La Nau, 3-XII-1930 (v. també Maria Carratalà, «Primeres notes d’una conferència», La Nau, 7-I-1931 (La Cultura): anotacions inicials i aclariment davant la polèmica suscitada per la conferència)
  3. 1932. «La cançó popular i la cançó artística». Conferència pronunciada el 7 de gener a la Sala Ribes (Barcelona), en el marc dels cursos organitzats pel Lyceum Club de Barcelona (en concret, el Curset de Divulgació Musical, sessió inaugural). Publicada a  La Nau, 13 i 14-I-1932. Resumida a La Publicitat, 15-I-1932. Anunciada a La Nau, 6-I-1932 i a La Publicitat, 6-I-1932
  4. 1932. «La música profana espanyola del segle XVI». Conferència pronunciada el 3 de març al Centre Artístic (Barcelona), en el marc dels cursos organitzats pel Lyceum Club de Barcelona (en concret, el Curset de Divulgació Musical). Comentada a La Nau, 8-III-1932
  5. 1933. «El sentiment femení a través de la poesia xinesa». Conferència pronunciada el 17 de març per al Lyceum Club de Barcelona. Anunciada a La Publicitat, 17-III-1933
  6. 1933. «La renovació en poesia. La poesia anomenada d’avantguarda». Conferència pronunciada el 5 de desembre per al Lyceum Club de Barcelona. Resumida a L’Opinió, 7-I-1934
  7. 1934. «Les figures femenines dels drames musicals de Wagner». Conferència pronunciada el 20 de febrer per al Lyceum Club de Barcelona. Anunciada a La Veu de Catalunya, 18-II-1934 i a La Publicitat, 18-II-1934
  8. 1934. [Conferència-lectura.] Lectura comentada de Cèsar i Cleopatra, de George Bernard Shaw, en traducció de Carles Capdevila, feta el 20 de març per al Lyceum Club de Barcelona. Informació a L’Opinió, 8-IV-1934
  9. 1934. [El motiu de la rosa en poesia.] Conferència pronunciada el 23 d’abril, en el marc de la Festa de la Rosa celebrada pel Lyceum Club de Barcelona, en substitució de Carme Montoriol per malaltia de l’autora. Il·lustrada amb poemes catalans recitats per Gertrudis Millàs
  10. 1934. «El sentiment de la natura en la música». Conferència pronunciada el 15 de maig per al Lyceum Club de Barcelona). Informació a L’Opinió, 29-VI-1934
  11. 1934. «La música a l’època del Renaixement». Conferència pronunciada el 6 de novembre per al Lyceum Club de Barcelona. Anunciada a La Veu de Catalunya, 4-XI-1934
  12. 1935. «Adaptació del mite antic al teatre d’avantguarda: Orfeu, de Jean Cocteau». Conferència pronunciada el 15 de gener al Lyceum Club de Barcelona. Anunciada a La Veu de Catalunya, 13-I-1935
  13. 1935. «La cançó». Conferència pronunciada el 13 d’abril al Casal del Mestre (Barcelona) amb il·lustracions musicals de Maria Amat i acompanyament al piano de Magí Mercadé. Anunciada a La Humanitat, 12-IV-1935
  14. 1935. «Les flors en la poesia japonesa». Conferència pronunciada al Lyceum Club de Barcelona, en el marc de la celebració de la Festa de la Primavera a l’entitat. Breument comentada a La Rambla, n. 299 (6-V-1935), 8
  15. 1935. [Conferència.] Conferència pronunciada en el marc de la «1a Exposició de Decoració Femenina». Informació a La Dona Catalana, n. 510 (12-VII-1935) [11]

Associacions i entitats

Acció Catalana
Lyceum Club de Barcelona
Front Únic Femení Esquerrista de Catalunya (1932)
Altres vincles: Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona; Club Femení i d’Esports de Barcelona

Manifestos col·lectius relacionats: VI.3.13, VI.3.24, VI.3.43

 

© 2009 Neus Real i GELCC
Una iniciativa del Grup d'Estudis de Literatura Catalana Contemporània (GELCC),
amb el patrocini del Ministerio de Educación y Ciencia
(Projecte HUM2005-01109, "Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX")